Dlaczego mój dysk twardy uległ awarii tak szybko i bez wyraźnego powodu?

Szacuje się, że ponad 90% wszystkich nowych informacji wytwarzanych na świecie przechowywanych jest na nośnikach magnetycznych, w większości na dyskach twardych.

Pomimo ich znaczenia, opublikowano stosunkowo niewiele prac dotyczących wzorców awarii dysków oraz kluczowych czynników wpływających na ich żywotność. Większość dostępnych danych opiera się albo na ekstrapolacji z eksperymentów przyspieszonego starzenia, albo na stosunkowo niewielkich badaniach terenowych.

Co więcej, większe badania populacyjne rzadko dysponują infrastrukturą do zbierania sygnałów zdrowotnych z działających komponentów, co jest informacją krytyczną dla szczegółowej analizy awarii.

Klienci wymieniają dyski twarde w tempie znacznie wyższym niż sugerowane przez szacowany średni czas między awarią (MTBF) dostarczany przez dostawców dysków, zgodnie z badaniem około 100 000 dysków przeprowadzonym przez Carnegie Mellon University.

Awaria dysku twardego

W badaniu Carnegie Mellon zbadano duże systemy produkcyjne, w tym witryny obliczeniowe o wysokiej wydajności i witryny internetowe z dyskami SCSI, FC i SATA. Arkusze danych dla tych dysków wymieniały MTBF od 1 miliona do 1,5 miliona godzin, co według badania powinno oznaczać roczny wskaźnik awarii „maksymalnie 0,88%”.

Jednak badanie wykazało typowe roczne stopy wymiany dysków wynoszące od 2% do 4% „i do 13% obserwowane w niektórych systemach”.

Więc co to oznacza dla Ciebie, konsumenta, który kupuje dyski twarde lub komputery z dyskami twardymi?

Typowy producent dowolnego produktu końcowego faktycznie wytwarza kilka komponentów, które składają się na produkt końcowy. W rzeczywistości zlecają produkcję i często projektowanie prawie wszystkich podzespołów.

Dostawca wybrany do dostarczenia komponentu jest często najtańszym oferentem, podczas gdy niektórzy producenci wybierają najlepszego dostawcę na podstawie wartości będącej kombinacją ceny, jakości i niezawodności.

Ten system outsourcingu jest często określany jako wielopoziomowa baza dostawców. Dostawca pierwszego poziomu dostarcza bezpośrednio do producenta produktu końcowego. Dostawcy pierwszego poziomu są dostawcami drugiego poziomu, a więc idzie w dół łańcucha żywnościowego.

Technicznie rzecz biorąc, w przypadku producenta dysków twardych, w rzeczywistości są one dostawcą pierwszego poziomu dla producenta komputerów. Ten system wyjaśnia, dlaczego kiedy rząd Stanów Zjednoczonych zmagał się z ratowaniem amerykańskich producentów samochodów, cytowano ludzi, którzy mówili, że jeśli pozwoli im się zejść, setki tysięcy ludzi stracą pracę. Odnosili się do pracowników wszystkich dostawców poziomu.

W takim systemie jakość produktu końcowego jest tak dobra, jak najsłabsze ogniwo łańcucha dostaw. Większość dostawców stosuje bardzo złożone i sztywne metody kontroli jakości i projektowania, aby zapewnić jakość swoich produktów, ale ostatecznie nadal sprowadza się to do potencjalnego błędu ludzkiego.

Nawet najbardziej wyrafinowane, całodobowe, sterowane komputerowo i zrobotyzowane zakłady produkcyjne na świecie są narażone na błąd człowieka. Osoba programująca robota może nie koncentrować się na zadaniu, co powoduje, że robot umieszcza MikroChip o ułamek mikrometra poza cel przy każdej 100-nej operacji, co powoduje problemy z dyskiem twardym, gdy identyczny komputer współpracownika jest w porządku.

Takie wczesne niepowodzenia nie są rzadkością. To właśnie wszystkie gwarancje nazywają „wadami fabrycznymi”. Wewnętrznym terminem branżowym jest porażka śmiertelności niemowląt (IMF). Gwarancje mają limit czasowy, ponieważ mają chronić Cię przed MFW.

W rzeczywistości istnieją różne poziomy MFW. Większość urządzeń elektronicznych przechodzi jakiś rodzaj testu, który często określany jest jako wypalenie. Jest to test na natychmiastową awarię lub awarię w ciągu pierwszych kilku minut. Są one spowodowane poważnymi wadami produkcyjnymi, które niemal natychmiast powodują katastrofalne awarie.

Bardziej uciążliwe MFW to te, które docierają do Ciebie, konsumenta, działają bezbłędnie przez krótki czas, a potem bam, to nie żyje. Producenci nienawidzą tych awarii, ponieważ teraz twoja opinia o producencie jest nadszarpnięta.

Nigdy nie wiedziałeś o awariach podczas wypalania i cieszyłeś się, że nie wiedziałeś o nich, ale kiedy twój dysk twardy umiera w nocy przed krytycznym terminem, wpadasz w gniew i żądasz odszkodowania od całego świata. Koszt tej awarii jest długoterminowy i wyższy niż koszt nowego dysku twardego. Może to spowodować utratę klienta na zawsze.

Dlatego nigdy nie będę posiadał kolejnego komputera HP, nawet jeśli są to świetne komputery. Kupiłem z wadą i na zawsze będę miał zastrzeżenia do tej marki.

Więc co możesz zrobić, aby się chronić?

Osobiście zawsze przeprowadzam wiele badań przed zakupem nowej elektroniki. MFW może być uporczywym problemem z jednym producentem lub modelem, dopóki główna przyczyna problemu nie zostanie znaleziona i naprawiona. Może to być nawet wada projektowa, a nie problem produkcyjny.

Niedawno kupiłem nowy telewizor z dużym ekranem HD i myślałem, że chcę najwyższej klasy plazmę Panasonic 3D, dopóki nie dowiedziałem się, czytając recenzje z kilku źródeł, że modele z 2010 roku doświadczają wczesnej (w ciągu 3 miesięcy) utraty poziomów czerni i niewystarczające informacje były dostępne w celu ustalenia, czy zostało to naprawione w modelach z 2011 roku.

Inną bardziej oczywistą rzeczą, którą możesz zrobić konkretnie z dyskiem twardym komputera, jest utworzenie kopii zapasowej danych lub zobrazowanie całego systemu.

Tworzę kopię zapasową całego systemu, a następnie co noc robię przyrostowe kopie zapasowe. Ustawiłem go tak, aby zachował 10 ostatnich przyrostów, więc zawsze mogę przywrócić poprzednią najnowszą wersję.

Tworzę kopię zapasową na dedykowanym zewnętrznym dysku twardym o pojemności 1 TB. A co, jeśli ten twardy dysk ulegnie awarii, mówisz?

Cóż, prawdopodobieństwo awarii dysku twardego komputera i zewnętrznego dysku twardego w tym samym czasie jest odległe, ale jestem właścicielem własnej firmy, więc mam nadmiarowy zewnętrzny dysk twardy, na którym robię nadmiarowe kopie zapasowe, aby być bezpiecznym.

 

Adresy punktów przyjmujących zlecenia można zobaczyć pod tym linkiem “Punkty przyjmowania zleceń

MiP Data & Forensic oferuje odzyskiwanie utraconych danych z najcięższych przypadków uszkodzeń dysków twardych i dysków SSD w największym europejskim  Centrum odzyskiwania danych w Warszawie